Programmatic SEO; dominér din niche
Programmatic SEO er ikke længere et nyt koncept. For nogle vil det dog være en ny måde at praktisere SEO på, mens andre slet ikke ved, at de gør brug af konceptet.
I dette indlæg kommer jeg ind på hvad Programmatic SEO er, herunder forskellen fra normal SEO, hvordan du optimerer brugen af det, samt hvordan det skal bruges for ikke at ødelægge din hjemmeside.
Et værktøj til “fast growth”
Du kender helt sikkert Tripadvisor, Canva, Zapier og muligvis Wise – men hvad har disse virksomheder til fælles? De deler i hvert fald ikke branche. Tripadviser er i rejseindustrien mens Wise er i banking.
Dét de alle har til fælles er, at de er pragteksemplarer af, hvordan Programmatic SEO kan vinde store mængder trafik.
Hvad er Programmatic SEO
Forkortet kaldes det pSEO. Mange vil beskrive det som: En datadrevet tilgang til at optimere hjemmesider, ved udnyttelse af automation og machine learning, til at streamline og skalere SEO-indsatsen.
Oftest ses pSEO som et værktøj til at target low volume keywords og skabe landingssider ud fra en prædefineret skabelon.
En stor del af indholdet genereres med automation tools.
Laver du en søgning på: Rejser til [Land]
Så ser du helt sikkert et topresultat fra TUI
Topresultat for “Rejser til Spanien”:
Topresultat for “Rejser til Tyrkiet”
Se min analyse af Wise pSEO
I ovenstående eksempel er layoutet det helt samme, men indholdet ændre sig ift. lokationen. Dette er indbegrebet af Programmatic SEO.
Forskellen på “normal SEO” og Programatic SEO
Der er en klar forskel i måden hvorpå du arbejder med disse strategier, men de har ét fælles mål; at øge hjemmesiders synlighed og øge den organiske trafik.
Normal SEO